Jul 8, 2011

Aku Bukan Rasis

Hari ini, aku masih terpacak sebagai pekerja di tempat aku bekerja. Asing, sebab aku dikelilingi oleh manusia-manusia yang majoritinya adalah minoriti, cuma beberapa sahaja yang bukan asing. Sungguh, hati ini dicarik-carik dengan sikap dan perangai mereka. Pernah sekali aku berbicara, pastinya dengan guna bahasa Melayu, dan rakan sekerja ku mengatakan yang dia sudah lama tidak berbahasa Melayu. Ahh, rasa ditampar-tampar muka ku mendengar bicara sebegitu, rasa panas telinga ku. Bayangkan, lahir di Malaysia, duduk hampir seumur hidup di bumi Malaysia, namun, sudah lama tidak bercakap dengan bahasa Kebangsaan. Aku pelik, aku jelik. Mengapa masih wujud segelintir masyarakat Malaysia yang masih tidak fasih, masih tidak mahu menggunakan bahasa Kebangsaan. Bukan aku menidakkan hak mereka untuk berbicara dalam bahasa ibunda mereka, tapi mengapa mereka seakaan tidak mengenal dan tidak tahu menggunakan bahasa Melayu. Mereka seakan lupa di mana bumi dipijak, di situ langit di junjung.

Hari ini, aku berbangga jadi anak Melayu. Di sebalik permasalahan dan haru-biru yang dialami bangsa ku, aku masih bangga. Walau dalam diriku, mengalir sedikit darah bangsa keturunan lain, aku masih mahu bangga dan mendabik dada sebagai bangsa Melayu. Cukup dengan bangsa, aku juga berbangga sebab aku ini orang Islam. Hari ini, satu peristiwa terjadi, pastinya menimbulkan kekecohan yang amat di tempat kerja ku. Itulah, pandangan serong kaum lain terhadap bangsa ku. Walau begitu, hati ini masih teguh menyokong bangsa ku, walau salah itu hadir dari bangsa ku. Aku bukan mahu menyokong yang salah, cuma aku benci bilamana mereka menghukum dan terus menghukum bangsa ku. Perspektif buruk yang mereka lemparkan, seakan terus tersemat di dalam sanubari anak bangsa mereka.

Tapi, aku bukan rasis. Ini bukan cerita mengenai rasis. Ini cerita mengenai cinta dan sayang akan bangsa. Aku sayang bangsa dan agamaku. Aku cinta sungguh-sungguh!!

Kepak dibuka
Dada kembang
Jalan mendabik
Penuh juang
Semangat perkasa
Pertiwi tercinta
Pasti genggam
Walau jadi apa
Agama, Bangsa, Negara 

0 comments:

Post a Comment